.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
انتقاد شديد کارشناسان به واردات برنج

در اولين روز سيزدهمين همايش ملي برنج كشور در دانشگاه گيلان مسئولان و کارشناسان برنج انتقادات شديدي نسبت به واردات برنج ابراز داشتند.

دبير انجمن برنج كشور در اين همايش گفت: امسال دو ميليون و يکصد هزار تن برنج در كشور توليد شد و با اين ميزان توليد نيازي به واردات 908 هزار تن برنج نبوده است.

جميل عليزاده شايق با بيان اينكه بارندگي‌ها در شمال به موقع و به اندازه بود، اظهار داشت: در آغاز سال انتظار وضعيت بسيار بدي را داشتيم ولي شرايط آن‌چنان كه اطلاع ‌رساني شد، بد نبود در سال قبل و در شرايط پر آبي 630 هزار هكتار از اراضي كشور زير كشت برنج رفت و امسال نيز در 593 هزار هكتار در كل كشور برنج كاشته شد.

وي علت كاهش سطح زير كشت برنج را عدم كشت توسط كشاورزان به دليل هشدارهاي وزارت نيرو در خصوص كم‌آبي و نيز كشت برنج در بخش‌هاي نامناسب دانست و تصريح كرد: در شرايط مطلوب دو ميليون و 250 هزار تن برنج در كشور برنج توليد مي‌شد كه اين ميزان امسال با اندكي كاهش به دو ميليون و يکصد هزار تن رسيده است.

دبير انجمن برنج كشور با بيان دو رويكرد در خصوص مصرف برنج در كشور و واردات آن تصريح كرد: عده‌اي سرانه مصرف برنج را در كشور 36 كيلوگرم دانسته‌اند و عده‌اي نيز معتقدند اين رقم 44 كيلوگرم است و با توجه به رويكرد نخست نزديك به 500 هزار تن برنج براي مصرف داخلي كافي است، اما ديدگاه دوم ميزان مورد نياز برنج كشور را تا يك ميليون و 200 هزار تن افزايش مي‌دهد.

وي افزود: با بررسي ميزان واقعي مصرف برنج در كشور نظريه نخست قابل قبول‌تر است زيرا ديدگاه اجتماعي در خصوص مصرف برنج با توجه به صنعتي شدن جوامع و استفاده از فست فود (غذاي آماده) و ديگر غذاها تغيير كرده است.

مدير قطب علمي برنج كشور نيز در اين همايش گفت: متاسفانه با وجود انبوه برنج ذخيره شده در كارخانجات برنجكوبي استان‌ها از جمله استان گيلان، برنج وارداتي وارد كشور مي شود كه اين مساله، پاسخ نامناسبي به زحمت‌هاي قشر كشاورز است.

جعفراصغري افزود: برخي تغييرات بنيادي تاثيرگذار نظير تغيير نشاء دستي به ماشيني، مبارزه با آفات بيماري‌ها، علف‌هاي هرز، يكپارچه‌سازي و جلوگيري از واردات برنج‌هاي خارجي مي‌توانند موجب تحول در توليد برنج و كشاورزان شود.

وي خواستار جلوگيري از ورود بي‌رويه برنج خارجي شد و اظهار داشت: بازار ايران به روي برنج كشورهايي نظيربنگلادش، هند و پاكستاني باز شده است در حالي كه برنج داخلي روي دست كشاورز مانده ‌است.

وي تصريح كرد: اگر قرار است برنج وارد شود بايد حساب شده باشد و ضروري به مصرف‌ كننده و كشاورز وارد نشود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.266 seconds.